Aluebrändin kehittäminen
Aluebrändi (engl. place branding) tarkoittaa alueen (kuten korttelin, kaupunginosan, kaupungin, maakunnan tai maan) brändäämistä, eli sen ainutlaatuisten ominaisuuksien, identiteetin ja vetovoiman strategista rakentamista ja viestintää, jotta alue houkuttelisi matkailijoita, investointeja, uusia asukkaita ja yrityksiä.
Brändityöllä tukea taloudelliseen, sosiaaliseen ja kulttuurilliseen kehitykseen
Brändityön avulla luodaan eroa kilpailijoihin ja muokataan positiivinen, kestävä mielikuva, joka houkuttelee sidosryhmiä ja tukee alueen taloudellista, kulttuurista sekä sosiaalista kehitystä. Aluebrändiä vahvistamalla lisätään myös pitovoimaa.
Asukkaita ja sidosryhmiä osallistavalla prosessilla korostetaan alueen parhaita puolia
Aluebrändin kehittäminen vaatii usein monivaiheista prosessia, jossa otetaan huomioon alueen historia, kulttuuri, luonteenpiirteet sekä nykyiset ja tulevat haasteet ja mahdollisuudet. Brändityö on parhaimmillaan prosessi, jossa alueen asukkaat ja sidosryhmät osallistuvat aktiivisesti alueen identiteetin ja sitä heijastavan kuvaston määrittelyyn.
-
Alueen identiteetin kartoitus
Tunnistetaan alueen vahvuudet, joiden päälle kehitetään – alueen brändin perusta
Kuntalais- ja sidosryhmäkyselyt sitouttaminen muutokseen
Kilpailija-analyysi: tunnistetaan ketkä kilpailevat samoista resursseista
Tuotos: brändin positiointi, erottautumis- ja ylivoimatekijöiden määrittely
-
Brändin ydinviesti ja tarinallistaminen
Löydetään alueesi tarina sekä sen ydinviesti ja etsitään sopivin tapa esittää se kaikissa kanavissa.
Kartoitetaan käytössä olevat viestinnän kanavat ja optimoidaan brändiviestintä suhteessa tavoitteisiin ja resursseihin.
Tuotos: Kirkastetaan brändin ydinviesti. Määritellään kohderyhmät ja kanavat ,luodaan toimintaohjeet ja toimenpidesuunnitelma
-
Visuaalinen identiteetti – logo ja slogan
Luodaan brändin visuaalinen identiteetti, vastaamaan alueen tavoiteltua brändimielikuvaa.
Määritellään ja muotoillaan visuaalisen identiteetin sovellutukset sekä digitaaliseen että fyysiseen ympäristöön.
Tuotos: Visuaalinen identiteetti, äänensävy, logo ja slogan vahvistamaan alueesi brändimielikuvaa.
-
Brändistrategia ja aluebrändin vahvistaminen
Kartoitetaan keinot ja askelmerkit alueen tunnettuuden lisäämiseksi.
Brändin hyödyntäminen. Määritellään minkälaisin keinoin toteutetaan brändiä ja lisätään sen tunnettuutta.
Tuotos: Asetetaan tavoitteet brändin tunnettuuden lisäämiseksi ja kootaan toimenpide- ehdotukset, luodaan kehittämisen tiekartta toimenpide-suunnitelmaksi.
-
Brändikäsikirja
Brändikäsikirja auttaa varmistamaan brändin yhtenäisyyden kaikissa viestintäkanavissa.
Se tarjoaa selkeät ohjeet visuaalisen ilmeen ja viestinnän toteuttamiseen sekä digitaalisessa että fyysisessä ympäristössä ja parantaa brändin tunnistettavuutta sekä luotettavuutta.
Tuotos: Brändikäsikirja Ohjeistus brändin soveltamiseksi eri alustoilla
Asiantuntijoillamme on laaja kokemus erilaisista vaativista suunnittelukohteista
Suunnittelijamme ovat konseptoineet, suunnitelleet ja toteuttaneet lukuisia bränditöitä erikokoisille alueille. Bränditöiden ytimessä on poikkeuksetta tarve kiteyttää alueen identiteetti ja löytää parhaat keinot kertoa siitä ulkopuolisille. Aluebränditöitämme on mm. Tornion Suensaaren eteläkärjen brändikartoitus, Kempeleen Zeniitin toiminnallinen konsepti sekä visuaalinen identiteetti. Bränditöihimme liittyy useimmiten myös yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa.
Hyödynnämme monipuolisen osaamisemme keinovalikoimaa laajasti erilaisissa visio- ja bränditöihin liittyvissä toimeksiannoissa. Tiimimme koostuu aluesuunnittelun, aluebrändien, arkkitehtuurin, palvelumuotoilun sekä viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijoista.